|
Min kompositoriske
virksomhed!
Vel på baggrund af en lyst til at få et
stykke udfyldt nodepapir til at "lyde" af noget, og senere hen på
baggrund af - som organist - nødvendigheden af at kunne give musikalsk
"liv" via nodepapiret til alt, hvad der var brug for - plus alt dét, der
også var muligt. Så det blev organisttjenesten, men dens bagvedliggende
uddannelse som blev anledningen til en - gennem årene - længere række af
kompositioner. For det har jo altid hørt til den europæiske organists
naturlige arbejdsområde også at virke som komponist. -
Vel nok mere anerkendt i tidligere århundreder! - Men stadigvæk lige så
livsnødvendigt for at kunne udfylde en organisttjeneste.
Så derfor er det kun blevet til et større (ungdoms-)orkesterværk
samt et par mindre kammermusikstykker. For dét der blev brug for,
det var det, der var lige omkring mig, og det har været
1) orglet i
gudstjenestesammenhæng, kirkelige handlinger og orgelkoncerterne. Dertil
2) Kirkekoret med dets liturgiske forpligtelser og koncertkoret, Sct.
Johannes Kantori, og
3) mit ægteskab med en sopran,
Hanne Hersbo, som flittigt har sunget mine sange.
Så resultatet p.t. - Et resultat - som indholdsmæssigt næppe vil
ændre sig synderligt de kommende år - er så blevet:
1) En lang række koralforspil (miniorgelkoraler), en hel del større
orgelværker, samt en håndfuld kortere kompositioner
af mere overskuelig
varighed.
2) En del kortere korværker til gudstjenestebrug og en række større
korværker til koncertbrug.
3) og for sopran og orgel, primært en lille samling af kompositioner med
Maria-tekster.
Tonesproget:
Med en musikalsk skoling på Det musikvidenskabelige Institut i
København og orgelstudier hos professor Grethe Krogh i slutningen af
tredserne og begyndelsen af halvfjerdserne - under stadige, voldsomme
bombardementer af en stadig mere og mere selvbevidst ungdomskulturmusik
- måtte det tage indtil flere år at finde sine egne musikalske "ben".
Tilbageskuende blev det nok de to musikalske poler, som jeg tidligt
fandt interesse for i orgelundervisningen, der blev bestemmende for min
musikalske udvikling.
1) Svend-Ove Møllers musik (med dens rødder i moderne tysk
tradition)
2) musikken fra den moderne franske skole: Olivier Messiaen, Jehan
Alain, og Jean Langlais. Et musikalsk univers
som senere er blevet beriget gennem personlige venskaber med
komponisterne Knut Nystedt og Zsolt Gárdonyi,
der på hver deres måde har ydet inspiration til min musik. Formmæssigt
(Nystedt) og harmonisk (Gárdonyi).
Og som et resultat af det ovenstående plus min egen "leg" med
hjemmegjorte skalaer, så er min musik blevet til den virkelighed, som nu
findes på mange stykker beskrevet nodepapir.
Men nu, for at undgå yderligere ord: Prøv selv at læse og lytte!
|
|
|