|
Min kompositoriske virksomhed!
Vel på baggrund af en lyst til at få et stykke udfyldt nodepapir til at
"lyde" af noget, og senere hen på baggrund af - som organist -
nødvendigheden af at kunne give musikalsk "liv" via nodepapiret til alt,
hvad der var brug for - plus alt dét, der også var muligt. Så det blev
organisttjenesten, men dens bagvedliggende uddannelse som blev
anledningen til en - gennem årene - længere række af kompositioner. For
det har jo altid hørt til den europæiske organists naturlige
arbejdsområde også at virke som komponist. -
Vel nok mere anerkendt i tidligere århundreder! - Men stadigvæk lige så
livsnødvendigt for at kunne udfylde en organisttjeneste.
Så derfor er det kun blevet til et større (ungdoms-)orkesterværk samt et
par mindre kammermusikstykker. For dét der blev brug for, det var det,
der var lige omkring mig, og det har været
1) orglet i gudstjenestesammenhæng, kirkelige handlinger og
orgelkoncerterne. Dertil
2) Kirkekoret med dets liturgiske forpligtelser og koncertkoret, Sct.
Johannes Kantori, og
3) mit ægteskab med en sopran, Hanne Hersbo, som flittigt har sunget
mine sange.
Så resultatet p.t. - Et resultat - som indholdsmæssigt næppe vil ændre
sig synderligt de kommende år - er så blevet:
1) En lang række koralforspil (miniorgelkoraler), en hel del større
orgelværker, samt en håndfuld kortere kompositioner
af mere overskuelig varighed.
2) En del kortere korværker til gudstjenestebrug og en række større
korværker til koncertbrug.
3) og for sopran og orgel, primært en lille samling af kompositioner med
Maria-tekster.
Tonesproget:
Med en musikalsk skoling på Det musikvidenskabelige Institut i København
og orgelstudier hos professor Grethe Krogh i slutningen af tredserne og
begyndelsen af halvfjerdserne - under stadige, voldsomme bombardementer
af en stadig mere og mere selvbevidst ungdomskulturmusik - måtte det
tage indtil flere år at finde sine egne musikalske "ben". Tilbageskuende
blev det nok de to musikalske poler, som jeg tidligt fandt interesse for
i orgelundervisningen, der blev bestemmende for min musikalske
udvikling.
1) Svend-Ove Møllers musik (med dens rødder i moderne tysk tradition)
2) musikken fra den moderne franske skole: Olivier Messiaen, Jehan
Alain, og Jean Langlais. Et musikalsk univers
som senere er blevet beriget gennem personlige venskaber med
komponisterne Knut Nystedt og Zsolt Gárdonyi,
der på hver deres måde har ydet inspiration til min musik. Formmæssigt
(Nystedt) og harmonisk (Gárdonyi).
Og som et resultat af det ovenstående plus min egen "leg" med
hjemmegjorte skalaer, så er min musik blevet til den virkelighed, som nu
findes på mange stykker beskrevet nodepapir.
Men nu, for at undgå yderligere ord: Prøv selv at læse og lytte!
|
|
|